Japonská automobilka Subaru tentokrát vsadila u XV na kombinaci benzínu a elektromotoru u e-Boxer, který jsme dostali na týdenní redakční testování. Nový model je výrazně jiný než ostatní, přitom staví na ověřených technologiích a na silném jménu značky Subaru.
Hybridní pohonnou jednotku pohání zážehový atmosférický 2,0litrový horizontální čtyřválcový boxer s max. výkonem 110 kW/150 k (max. točivým momentem 194 Nm) a elektromotor o výkonu 12,3 kW/66Nm.
V rámci modernizace došlo na samotný vzhled či materiály v interiéru. Občerstvený design zejména v přední části auta vyjadřuje ještě větší smysl pro robustnost a outdoor zaměření, zdokonaleny byly ale i jízdní vlastnosti a funkčnost. Pozornost na první pohled hned upoutá výrazná zářivá žlutá barva karoserie Plasma Yellow Pearl (UCG), stříbrně lakované detaily nárazníků – ALU kola 18“, pneu 225/55 R18. Interiér působí velmi kvalitním dojmem, i přes několik tvrdých plastů, dostatek odkládacích ploch a praktického řešení jsou výsledkem práce designérů.
Trendy sportovní interiér
Pro Subaru typická bezpečnost je uvnitř nového Subaru XV zaručena excelentním výhledem do všech stran, praktičnost je pak dána značnou prostorností interiéru. Volant s menším průměrem usnadňuje manévrování a přispívá ke sportovnímu pocitu z řízení.
Z pohledu řidiče máte všechno tam, kde to očekáváte. Oceňujeme přehledně umístěné velké a dobře viditelné ovladače a snadno čitelné klasické budíky, uprostřed dostatečně velký palubní počítač, kde je vše přehledné s srozumitelné.
Přístrojovému panelu vévodí 8“ dotykový displej, kde si jednoduše vyberete co právě potřebujete, jako je obsluha navigace, info-média, vše je z našeho pohledu dobře čitelné a přehledné, zadávání povelů systém reaguje promptně bez zaseknutí. Praktickým detailem je, že dotykový displej multimediálního systému můžete díky velkým ikonám a samotnému displeji ovládat také v rukavicích, je to velké plus, pokud jste například přišli do auta a potřebujete okamžitě zadat adresu do navigace nebo vyhledat stav vašeho vozu. K dispozici máte také možnost propení přes aplikaci Apple Carplay a Android Auto.
Nad dotykovou obrazovkou se tyčí o trochu menší obrazovka, na které můžete v případě testovaného hybridu vidět názorné zobrazení aktuální tok energie, rozdělení pohonu na jednotlivá kola či nastavení klimatizace, datum, venkovní i aktuální teplota v interiéru vozu.
Pod displejem ve středovém panelu se nachází ovladače klimatizace, které si můžete manuálně nastavit právě tak, jak právě potřebujete.
Místo všude a pro všechny
Posádka vozu ocení pohodlná a rozměrná kožená sedadla v odstínu tmavě modré nebo dostatečně velký vnitřní prostor. Jediné co může zadním pasažérům chybět je vyhřívání sedadel, větrací otvory ve středovém panelu a USB konektory, například pro dobíjení mobilů. Pro zavazadla je k dispozici kufr o objemu 345 litrů, což není hodnota, která v tomto segmentu ohromí, ale díky pravidelnému tvaru a snadnému přístupu je kufr velmi dobře využitelný v praxi, a to i pro objemnější zavazadla.
Reakce na povel plynovému pedálu přidáním elektromotoru jsou okamžité. Při zapnutém X-Mode se režim Motor Assist aktivuje dříve, již při 0 km/h, čímž zlepšuje jeho účinnost již od rozjezdu. Příjemnou změnou je absence turbodmychadla, díky čemuž jsme si užívali lineární nárůst výkonu s narůstajícími otáčkami a po překročení 5 600 otáček výkonovou špičku až po červené políčko.
Při vyšší rychlosti jsme zaznamenali více hluku než u konkurence prémiových značek, chválíme naladění podvozku. Subaru XV má tužší konstrukci. Ta mu zajišťuje vyšší bezpečnost, ale také umožnila konstruktérům změkčit podvozek bez výraznější ztráty jízdních vlastností. Jezdí s jistotou, v zatáčkách je auto přesvědčivé.
Čistě i na elektřinu
Akumulátor hybridního systému e-Boxer se dobíjí sám při rekuperaci (bržděním nebo jízdou s kopce). Automobil dokáže jezdit čistě i na elektřinu. V čistě elektrickém režimu je možné ujet až do 1,6 kilometru, při rychlosti do cca 40 km/h. Na vyšší tempo by už elektromotor nestačil.
V závislosti na stylu jízdy řidiče dokáže snížit spotřebu o 11 %. Například při posouvání se v kolonách s aktivovaným tempomatem dokáže vypnout spalovací motor a pokud je nabitá baterie, jede na elektřinu.
Lithium-ionová baterie s kapacitou 0,6 kW/h je umístěna vzadu ve spodní části tak, že neomezuje objem zavazadlového prostoru. Za tohle umístění si designéři zaslouží pochvalu, vylepšuje rozložení hmotnosti na přední a zadní kola a přispívá k lepší ovladatelnosti. Subaru XV má pod kapotou motor typu Boxer.
Nejlépe si vedl při ekonomické jízdě mimo město se potřebou 6,6 litru/100km a ve městě s hodnotu 7,5 litru na 100km. Na dálnici si však už zeptal 8,8 litru na 100km. Což jsou hodnoty v podstatě jen o něco nižší, jaké vykazoval při testu Subaru Forester e-Boxer. Spotřeba je adekvátní typu motorizace a typu vozidla, s čímž však musíte počítat je menší palivová nádrž (48 litrů), která se zmenšila cca o 10 litrů v důsledku umístění baterie.
Hodnocení redakce facestar: 98,9%
+ jízdní vlastnosti
+ výborné schopnosti v terénu
+ velký prostor pro posádku vozu
+ pohodlná a praktická sedátka
+ interiér vozu
– vyhřívání zadních sedadel
– absence USB v zadní části vozu
– zavazadlový prostor