FACESTARAutotestŠkoda Enyaq 85x Laurin & Klement: Královna s dávkou superkomfortu a energie...

Škoda Enyaq 85x Laurin & Klement: Královna s dávkou superkomfortu a energie na cestách!

Na tento redakční test jsme se těšili již delší dobu. Celý týden jsme testovali nový model Škoda Enyaq 85x s propracovanou baterkou, vyšším výkonem, výborným dojezdem a navíc v té nejvyšší výbavě Laurin & Klement.

Enyaq dnes patří mezi vlajkové lodě značky a proto od výbavy Laurin & Klement čekáme vysoký nadstandard proti běžným modelům. Již na první pohled je to zřejmé. Elegantní design zdobí v našem případě decentní šedý lak předního i zadního nárazníku na zpětných zrcátkách, prahy v barvě karoserie.

Luxusní dojem navodí chromové prvky, antracitová21“ kola s mnohopaprskovým designem, vyhřívané čelní sklo/přední/zadní sedadla a mnoho dalšího.

archiv redakce facestar

Vozidlu dodá pravý šmrnc a otáčí se i kvůli tomu za ním nejeden kolemjdoucí. Vpředu kromě toho najdeme i matrixová LED světla, přičemž zadní nesou označení Top LED s animovanými směrovkami. Za nás jasný favorit.

Písmeno X v názvu oznamuje, že právě sedíte ve verzi s pohonem 4×4. Verze Enyaq 85x s pohonem všech kol má výkon 210 kW, což je o 15 kW více než předchozí verze. Jízdu již tradičně mírně znepříjemňuje oznámení o překročení rychlosti. K jejímu vypnutí vám stačí 3 kliknutí ve zcela přehledném menu. Tím se dostáváme do interiéru vozu.

Luxus na první dotek

Jak už jsme v úvodu zmínili výbava Laurin & Klement patří k tomu nejlepšímu v oblasti pohodlí a nadnesenosti co dokáže nabídnout. Posádka Enyagu ocení vyhřívaná a i ventilovaná přední sedadla s pamětí masážní funkcí. Ta jsou navíc potažena performovanou kůži s elegantní výšivkou názvu výbavy, najdeme je například i na hlavové opěrce kožených sedadel vpředu. Vzadu si mohou také cestující nastavit vyhřívání sedadel, ale navíc mají i separátní ovládání klimatizace na zadní straně středové loketní opěrky.

Luxusně působí kvalitně provedené čalounění, to je v interiéru zastoupené v béžové nebo černé barvě, jak na palubní desce tak i ve výplních dveří. Audiosystém CANTON s dvanácti reproduktory posktyne fantastický hudební zážitek. Infotainment se systémem 4.0 je dokonalý. Ten sestává ze tří displejů, a to hlavního 13palcového, malého displeje řidiče a krásného Head-up displeje s podporou rozšířené reality.

Inteligentní asistent rychlosti zvyšuje bezpečnost a komfort. Systém rozpoznává dopravní značky a využívá navigační údaje k tomu, aby v případě potřeby automaticky předvídal a mnohem plynuleji upravoval rychlost vozidla. Virtuální kokpit 5,3 je příjemným zpetřením pro řidiče vozu. Grafika je čitelná za každého počasí, vše je přehledné a dobře uspořádané.

Například před vjezdem do zastavěné oblasti průběžně a plynule snižuje rychlost vozidla na maximální povolenou rychlost 50 km/h. Nechybí ani zvukový výstražný signál při překročení povolené rychlosti. Je to povinná výbava pro všechna nová vozidla.

Krásně velký, přehledný potěší zejména zobrazování prvků navigace. Celý systém má zabudovanou asistentku Lauru, která rozumí vašim požadavkům. Celkově je infotainment plynulejší a přehlednější. V horní liště obrazovky najdete zkratky k nejpoužívanějším možnostem nastavení vozu dle svých potřeb, ve spodní liště pak přístup do různých sekcí infotainmentu, které si můžete sami nastavit. Ikony nastavení teploty klimatizace a výhřevu/chlazení sedadel jsou snadno rozpoznatelné.

Pokročilý infotainment

Infotainment s navigací disponuje větší plochou a novou grafickou podobou map. Mezi další novinky v této verzi softwaru patří nový bezklíčový systém Kessy. Ten nyní automaticky zamkne dveře ve chvíli, kdy se majitel s klíčem vzdálí od vozidla. Díky nové verzi softwaru vozu nyní řada Enyaq podporuje funkci předehřívání baterie. Ta ohřívá baterii při přípravě na nabíjení stejnosměrným proudem i v chladném počasí, čímž se rychlost nabíjení optimalizuje až o 22 %.

Součástí středového panelu je přístup k asistenčním funkcím, jízdním režimům, ofuku a výhřevu skel nebo parkovacím funkcím, vše je příjemně po ruce. Celkově je interiér velmi vzdušný a prostorný, velké kapsy ve dveřích, výklopná přihrádka vlevo pod volantem, dvoupatrový středový panel s odkládacími poličkami dostatečně velkou schránkou pod loketní opěrkou. Nabíjení telefonů je možné bezdrátově nebo prostřednictvím dvou USB-C portů.

Velký prostor je rovněž v zadní části vozu i se střešním oknem není žádný problém. Zadní část domenuje vedle základní výbavy Clever středový panelů s dvěma USB-C porty a 230V zásuvkou i odkládací polička na drobnosti, což se na cestách hodí.

Prostorný kufr

Co nás velmi příjemně překvapilo je velikost zavazadlového prostoru, který nabízí až 585 litrů. Dno je docela pravidelné narozdíl od konkurence, má dostatečnou výšku i hloubku. Mílé ale zato příjemné jsou háčky po stranách pod roletkou a také ukládání nabíjecího kabelu za nás na jedničku. Složené kabely po nabití tak jednoduše uložíte do velké tašky, kterou vložíte do přihrádky po straně.

Během celého testování se celková průměrná spotřeba dostala na úroveň 20,1 kWh/100 km. Využili jsme tak všechny možné možnosti silnic i povolených maximálních rychlostí. Enyaq si vystačil na dálnici při průměrné rychlosti 110 km/h se spotřebou 17,1 kWh / 100 km. Při zrychlení na 130 km/h to už byly o něco vyšší, konkrétně 21,9 kWh/100 km. Ve městě se při nastavených 21 stupních uvnitř spotřeba pohybovala na úrovni 20-21 kWh/100 km. Na jedno nabití tak ujedete těch 420-440 km, v závislosti na prostředí.

Na rychlonabíjecích stanicích stejnosměrného proudu se baterie s pohonem všech kol dají z 10 % na 80 % kapacity nabít za pouhých 28 minut, což je o 8 minut nebo 22 % rychleji než dříve, a to s nabíjecím výkonem až 175 kW. Baterie o využitelné kapacitě 77 kWh nabídne dojezd až 565 km. My jsme se dostali na 545 kilometrů, což je slušná hodnota. 

Z nuly za 6,7 s

Enyaq 85x zvládá maximální rychlost 180 km/h. Na silnic se elektrické SUV s pohonem zadních kol umí skutečně odpíchnout z místa, nyní na 100 km/h zrychlí už za 6,7 sekundy místo původních 8,6 sekundy.

Rekuperaci si nastavíte v několika stupních páčkou pod volantem a také v jednom stupni na voliči převodovky. V brzdovém pedálu ale zůstává slušný cit a nereaguje přehnaně, stejně tak neměkne při dojezdech na semafory nebo obecně při zastavování.

Hodnocení:

Škoda Enyaq 85x Laurin & Klement je skvělé auto, které toho nabízí opravdu mnoho. Preferujete-li pohodlnost jízdy, ta jí určitě nechybí. Rychlost zajistí 285 koní a téměř 600 Nm točivého momentu. Interiér je prostorný jak v přední tak i v zadní části vozu, v tomto přípaě designéři místem vůbec nešetřili. Shodli jsme se v redakci, že Enyaq 85x je jasnou volbou v rámci elektroaut. Šlo o jedno z nejpříjemnějších auto v rámci testování. Elektromobilu máme jen málo co vytknout a zamilovali jsme si ho.

+ Jízdní vlastnosti
+ Luxusní interiér
+ Prostorný a vzdušný interiér vozu
+ Reálný dojezd

– Rekuperace nastavení dva úkony

Související články