Dlouhá léta patřil Renault Espace mezi praktické rodinné auto, postupem času však trendy přinesly transformaci slavného jména do SUV. Jak se nám jezdilo a co všechno nový model RENAULT ESPACE E-Tech full hybrid 200 Iconic o tom jsme se přesvědčili v týdenním testování.
Když se podíváme do historie, první generace modelu Espace sjela z výrobní linky už v roce 1984 a doslova pobláznila celý svět. Od té doby se ho na trhu prodalo více než 1,3 milionu kusů. Vždyť v původní formě MPV vydržel celé čtyři generace. Pátá generace už předvedla trochu jiné rysy crossoverů, ale ta současná šestá se již kompletně přetransformovala na SUV. Od základů je úplně jiná. Toto stylové pětimístné SUV v luxusní modré barvě Nocturne s hybridním pohonem má velkou šanci na úspěch.
Hlavním rysem je úsměvná maska chladiče s decentně umístěným logem automobilky, která působí již na pohled velmi dynamicky. Na obou stranách dominují matrix LED vision světlomety ve tvaru písmene C. Zadní část vozu tvoří vhodně umístěná široká světla, jakoby dotvářely celý koncept vozu. Logo EspacE se zdůrazněným posledním písmenem E označuje, že se jedná o elektrifikovaný pohon. Espace nabízí delší rozvor (2738 mm) i celkovou délku (4722 mm). Od minulé generace, tedy ještě klasickému MPV, je toto nové SUV kratší o 140 mm.
Moderní interiér
Interiér vozu působí vzdušně a příjemně, dostatek odkládacích ploch najdete na každém rohu. Dvě obrazovky umístěné ve tvaru písmene L dotváří palubní desku využívající povedený zábavní systém openR link. Řidič má k dispozici 12,3palcovou obrazovku přístrojového panelu, uprostřed je vhodně umístěná na výšku orientovaná 12“ obrazovka infotainmentu. Infotainment běží na operačním systému Google, díky čemuž máte přístup ke Google Maps a řadě dalších důležitých aplikací. Infotainment je navíc doplněn o praktická tlačítka pro snadné nastavení klimatizace.
Práci s obrazovkou pak zpříjemní i plocha, o kterou se můžete snadno opřít, lehce si pak vyberete jednotlivé ikonky, zadáte přesnou adresu na mapách nebo vyberete jednu z nabízených aplikací. Volitelným a velmi praktickým doplňkem při jízdě je i 9,3palcový head-up displej. Hlasitost si můžete sami navolit i díky páčce vpravo pod volantem. Všechny displeje mají vysoké rozlišení a jejich prostředí působí svižně a moderně.
Navigace běží na systému Google s přehlednými mapami, volbou trasy podle provozu či překážek a snadnou obsluhou. Do menu se dostanete snadno výběrem piktogramů v horní části obrazovky. Grafika je přehledná, rozlišení luxusní. Dominantní tříramenný volant padne do ruky a věřte, že se s ním rychle sžijete, jeho netradiční tvar totiž sedne každému. Vedle klasických tlačítek a páček na něm najdete i přepínač jízdních režimů. Za volantem najdete již zmíněné čtyři páčky. Vpravo nahoře je volič automatu. Chválíme panel tlačítek vlevo od volantu s aktivací/deaktivací vedení v jízdních pruzích i regulací jasu podsvícení.
Prostor pro každého
Ve středu interiéru se nachází panel, který má posuvnou opěrku na ruku, která usnadní obsluhu středového displeje. Zmíněná opěrka v sobě skrývá indukční nabíječku telefonu. Za nás velmi praktické využití a hlavně jednoduché na ovládání. Pod ní je vhodně umístěná objemná schránka s dvěma USB-C porty a 12V zásuvkou, držáky na nápoje, u loktů řidiče a spolujezdce je pak další otevíratelná schránka, kde si můžete uložit peněžku, klíče, či drobnosti. Jak sami vidíte odkládacích prostor je zde více než dost a to se hodí při každé jízdě.
Důležitým faktem je, že v Renaultu Espace mají přední i zadní pasažéři dostatek prostoru uvnitř vozu celých 39 litrů. Vzdušný prostor interiéru dotváří v našem případě i prosklené panoramatické střešní okno. Pod ním se nachází bodové osvětlení, které jak se ukázalo, je velmi praktické a vhodné.
Sedadla jsou komfortní s funkcí odsunutí a přisunutí při nastupování a vystupování, stejně tak si můžete navolit i masážní funkce na hlavním displeji. Zavazadlový prostor o objemu až 777 litrů je ohromující. Po sklopení se pak dostáváme až na 1818 litrů, což je velmi působivá hodnota. Pod dvojité dno se navíc vyjde i potřebná rezerva.
Velikost kufru můžeme ještě variabilně měnit díky posuvným zadním sedadlům o 220 mm, přičemž opěradla lze sklopit až pod úhlem 31 stupňů. Cestování zadní posádce zde zpříjemní navíc ventilace na konci středového panelu a dvě USB-C zdířky pro nabíjení telefonů.
Komfort i elegance
Nový RENAULT ESPACE E-Tech full hybrid 200 Iconic je nabízen výhradně s jedním motorem, a tím je E-Tech full hybrid s výkonem 200 koní. Základ tvoří benzinový tříválec s objemem 1,2 l. Spalovací motor 96 kW se pojí s elektromotorem o síle 50 kW (146 kW / 199 koní v kombinaci), kterému dodává energii baterie s kapacitou 1,7 kWh. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládá za 8,8 sekundy a maximální rychlosti dosahuje 175 km/h. Lithium-iontová baterie s napětím 400 V a kapacitou 2 kWh, uložená pod předními sedadly, slibuje až 80 % jízdy po městě v elektrickém režimu. Systém pracuje ve 400V síti a slibuje kombinovanou spotřebu 4,6 litru na 100 km, na kterou jsme se v průběhu našeho týdenního testování hravě dostali. Na elektřinu je vůz schopný ujet i několik kilometrů, a to nečekaně pohodlně.
Podvozek je nastaven perfektně a adaptivní tlumiče ve spolupráci s hydraulickými dorazy dělají svou práci na jedničku. Na jednu stranu přinášejí komfort, na druhou stranu dokážou nabídnout určité sportovní a dynamické jízdní vlastnosti. Při naší cestě do Drážďan měl po dálnici Espace kombinovanou spotřebu 7,5 litru a část mimo ni. Ta druhá část znamenala odměnu ve formě pohledu na palubní počítač a údaj 5,8 litru na 100 km.
Při plynulé jízdě to celé funguje hezky, přechody mezi jednotlivými režimy pohonu si prakticky nevšimnete. Hybrid od vás nevyžaduje žádnou aktivitu, snad až na možnost nastavit si intenzitu rekuperace pádly pod volantem. K příjemné jízdě napomáhá zadní víceprvková náprava a systém řiditelných zadních kol 4Control advanced. Renault Espace je opravdu velmi povedeným vozem. Jeho design je líbivý, interiér prostorný, ovládání intuitivní, zpracování kvalitní a jízdně překvapí.
Hodnocení: 99,78 %
Renault Espace v podobě SUV je ještě silnějším hráčem než v minulosti. Nabízí reprezentativní elegantní vzhled, ale hlavně kombinaci skvělého a sofistikovaného podvozku a pohonné jednotky, což je zárukou nízké spotřeby. Interiér vozu se vyznačuje nenápadným luxusem a královským prostorem.
+ Exkluzivní a jedinečný design
+ Dostatečný prostor
+ Příjemná a pohodlná sedadla
+ Bohatá výbava
+ Nízká spotřeba
– Maximání rychlost