FACESTARAutotestOpel Combo-e Van: 100% elektrický podnikatel s technikou z vyšší třídy

Opel Combo-e Van: 100% elektrický podnikatel s technikou z vyšší třídy

Počet užitkových vozidel jezdících na elektřinu se neustále rozšiřuje. Důkazem toho je také nový Opel Combo-e, který jsme dostali na týdenní testování. Plně elektrický model přináší vyvážený poměr efektivity a elektromobility bez kompromisů. Mezi důležité doplňky patří přepážka flex cargo s otvorem pro přepravu dlouhých předmětů.

Je to již několik měsíců, co oblíbené rodinné vany koncernu Stellantis přešly na čistě elektrický pohon. Baterie se nacházejí pod podlahou mezi přední a zadní nápravou, takže vnitřní prostor zůstal stejný. Užitečná hmotnost se snížila jen nepatrně, protože v autě je zakomponována baterie s kapacitou 50 kWh. Rozeznatelný design Opel: Combo-e Van bude vaši firmu velmi dobře reprezentovat. 

Na dojezd

Menší kapacita baterie na jednu stranu podstatně nezvyšuje pohotovostní hmotnost, na tu druhou omezuje dojezd v optimálních podmínkách až 250-275 km, v chladnějších měsících počítejte ale i méně. Na rychlonabíječce můžete nabíjet výkonem až 100 kW, takže na nabití 80% baterie vám stačí počkat 30 minut, což není zase až tak dlouho. Tohle je opravdu realita, kterou můžeme potvrdit.

Časy nabíjení se liší dle typu a kapacitě nabíjecí stanice, vnějším povětrnostním podmínkám, teplotě baterií a typu použitého nabíjecího kabelu. Opel poskytuje záruku na baterii 8 let nebo 160 000 km při garantované kapacitě minimálně 70%. 

Slušné číslo

Co je u nás stále problém je infrastruktura nabíjecích stanic, která má od dokonalosti ještě daleko na rozdíl například od Německa, kde jsou nabíjecí stanice téměř všude a jejich intenzita nabíjení začíná standardem na hodnotě 225 KW. Ve městě se naše spotřeba energie blížila k hodnotě pouhých 16 kWh/100 km, což je na tak velké auto velmi slušné číslo.

Pro náklady firem budou elektrické užitkové vozy čím dál důležitější. Ušetříte také například na silničních daních nebo následně na údržbě vozu. Má smysl pořídit si elektrický vůz na krátké trasy, i v takovém případě, že jednou za čas vyjedete na dálnici. Opel Combo-e van má dostatečný dojezd, rychlé nabíjení, příjemně tichý chod a výkon k dispozici ihned bez jakéhokoliv zahřívání motoru.

Bohatá výbava

Ve vozidle nás potěšila bohatá výbava včetně asistenčních systémů. Combo-e Van je vybaveno možností volby jízdního režimu. Díky režimům si pak můžete lépe hlídat spotřebu energie, dojezd nebo i ovládání vozidla. Režim POWER je určen pro maximální výkon při přepravě těžšího nákladu, NORMAL pro vyvážený poměr mezi výkonem a efektivitou a ECO pro maximální dojezd a efektivitu spotřeby energie. 

Systém kontroly

I když Combo-e Van není nějakým terénním autem, v případě, že opustíte asfalt, můžete se spolehnout na asistent rozjezdu či sjezdu z kopce nebo elektronický systém kontroly trakce IntelliGrip. Otočný ovladač umožňuje vybrat si z několika režimů, jako je bláto, písek nebo sníh. To samozřejmě neznamená, že elektrické Combo nyní přejde všude, ale tam, kde by měly běžné předokolky možná problém, díky správně nastavené elektronice kontroly trakce se Combo zadýchá mnohem méně.

Když už jsme u těch elektronických pomocníků, nezapomněli jsme se také na asistenta udržování v jízdním pruhu, systém rozpoznávání dopravních značek či upozornění na kolizi vpředu s ochranou chodců a automatickým nouzovým brzděním i upozornění na ospalost řidiče.

Auto je vybaveno také head-up displejem, který jako jediný do celého docela solidního vypracování kabiny zapadne. Zůstaňte ve spojení díky chytrým technologiím a bezpečnostním systémům. Combo-e Van a jeho systém monitoringu údajů o vozidle vám dodá kompletní přehled o dojezdu, stavu vozu nebo dojezdu na baterii. 

Odveze i ložnici

Opel Combo-e Van je v prodeji ve dvou verzích a to maximální délka nákladu je 3 090 mm ve standardní variantě Combo-e, 3 440 mm pro Combo-e s přepážkou s otvorem a sklopeným předním sedadlem. Sedák spolujezdce s výklopnou západkou se navíc dá sklopit v jedné rovině se zadními sedadly, čímž se prodlouží délka ložné plochy, takže v autě dokáže převézt například i postel do ložnice. Ale pozor, platí to jen v případě, že na sedadle spolujezdce nemáte namontovanou loketní opěrku. 

Automobil může mít úložný box nad hlavami předních pasažérů i střešní box v zavazadlovém prostoru či dokonce velkou panoramatickou střechu. Na předním sedadle usadíte bez problémů 2 spolujezdce. Lze ji snadno sklopit a vytvořit tak další prostor pro náklad nebo z ní vytvořit praktický stolek. Přepážky chrání posádku i náklad – vybrat si můžete pevnou přepážku s oknem nebo bez a nebo drátěnou variantu. Combo Van se tak stane vaší mobilní kanceláří. 

Zábava na cesty

Naše auto bylo vybaveno 5palcovou dotykovou obrazovkou nabízející integraci telefonu přes Apple CarPlay a Android Auto prostřednictvím kabelu, informační displej řidiče – 3,5″ USB vstup se nachází na obrazovce. Dobře je však vyřešena přihrádka pro indukční nabíjení telefonu na palubní desce v ideální výšce. 

Jízda s elektrickým pohonem a okamžitou dostupností točivého momentu je jistě příjemnější než se spalovacím motorem kombinovaným s manuální převodovkou. 

Spotřeba energie

Co se týče spotřeby máme dobré zprávy, ve městě jsme jezdili za 15-16 kWh/100 km, o víkendu během prázdnějších cest spotřeba energie dokonce padla na 12-13 kWh/100 km. Okresky v rámci zákonných rychlostních limitů klidně absolvujete za 17 kWh/100 km a spotřeba na dálnici závisí dle zvolené rychlosti. Nejvyšší rychlost tohoto elektromobilu je 130 km/h (tachometrových 136 km/h). Cestujte touto rychlostí a spotřeba energie dosáhne hrozivých 30 kWh/100 km. Jako ideální kompromis mezi spotřebou a rychlostí se jeví cestovní rychlost 110 km/h, během které spotřeba energie klesne k 22 kWh/100 km.

Čas pro podnikatele

Co se týká praktičnosti, zde Opelu není moc co vyčítat. Na každém sedadle je dostatek místa ve všech směrech. Architektura palubní desky vychází z koncernových sourozenců. Posuvné boční dveře se ovládaly manuálně, podobně tak i dveře zavazadlového prostoru. Uprostřed palubní desky je další odkládací prostor, tentokrát nekrytý. Plastová 1,5litrová láhev vody se vejde do dveří, mobil, klíče, peněženka pod ovladače klimatizace.

Volant pochází z ostatních osobních vozů značky Opel. Dobře se drží, má ideální tvar a přehledně uspořádaná tlačítka včetně ovládání tempomatu. Ten je součástí již základní výbavy Essentia.

A jaký by to byl test dodávky, kdybychom ji nezatížili? Užitečné zatížení je v případě této verze 800 kg, my jsme ji zatížili odhadem s 350 kg nábytku. A dobrá zpráva, po zatížení se auto chovalo prakticky stejně jako prázdné.

Chválíme také LED osvětlení nákladového prostoru. Kdo někdy nakládal věci do velkého a tmavého prostoru mi jistě dá za pravdu. Množství úchytů zajistí bezpečnou a pohodlnou přepravu nákladu.

Závěr

Opelu se podařilo implementovat elektrický pohon do rodinného vanu bez ztráty praktičnosti, flexibility a prostoru. Jízda je pohodlnější a dynamičtější a díky nabíjecímu výkonu 100 kW lze s ním absolvovat i delší trasy. Jen musíte zvolnit tempo a vaše podnikání nabere jiný směr.

Hodnocení: spokojenost redakce 99% 

+ dostatecně velký prostor pro podnikání
+ účinné LED světlomety
+ pohodlná a komfortní jízda
+ elektrické jízdní vlastnosti 
 
– otisky prstů na obrazovce infotainmentu

Související články