FACESTARAutotestMazda MX 30 e-Skyactiv R-EV: Královna elegance otevírá nové možnosti stylu a...

Mazda MX 30 e-Skyactiv R-EV: Královna elegance otevírá nové možnosti stylu a designu!

Mazda za poslední roky udělala slušný pokrok co se týče designu svých modelů. Krásu testovaného automobilu Mazda MX-30 plug-in hybrid ocenili i kolemjdoucí, kteří nešetřili slova chvály. I to je pro nás důkazem, že se Mazda MX-30 lidem opravdu líbí. Kromě moderních a nadčasových linií přinesla u městského elektrického crossoveru i vzkaz sportovních předků.

Design MX-30 poutá pozornost svým profilem, čímž se odlišuje od běžných SUV. Takový vzhled zaručuje zvýšenou pozornost, ale i zábavu za jízdy. Vizuálně se MX-30 R-EV podobá elektrické verzi, s výjimkou nových designů diskových kol a odlišného označení. K dispozici jsou také speciální barevné kombinace a poutavá verze Edition R, která má vícebarevný exteriér Maroon Rouge.

Otevřené moznožsti

Ekologický elektrický model Mazda MX-30 obdržel jednu velmi efektní vychytávku v podobě naproti sobě se otevírajících dveří. Dělají ho otevřenějším a celkově vzdušnějším. B-čkový sloupek absentuje a tak se po otevření obou dveří otevře velký prostor pro pohodlné nastupování a stejně tak vystupování. Osobně jsme si vyzkoušeli obsazenost vozu všech sedadel. Z reakcí je jasné, že se zadní prostor je dostatně velký a přizpusobí se každé situaci. Menší problém nastává v okamžiku, kdy se zadní posádka rozhodne, že chce vystoupit. V tomto případě je zapotřebí otevřít přední dveře a až poté můžete otevřít druhé dveře v zadu.

Vyladěný interiér

Interiér vozu je příjemně uhlazený, praktický a designově dotažený do detailu. Díky použitých materiálů, které jsou z obnovitelných nebo recyklovaných zdrojů, působí prémiovým segmentem. Černé obložení interiéru vypadá exkluzivně a zároveň je i velmi příjemné na dotyk. Recyklované prvky použité na výplních dveří, plstěný povrch je decentní a vhodný. Zajímavě působí obklad z korku, který se nachází na středovém panelu. Vystýlá odkládací prostor pod voličem převodovky. Pro spolujezdce je k dispozici v celé jeho velikosti. Dotykový displej nad prostorem, vedle voliče převodovky, slouží k ovládání vyhřívání a klimatizace. Plusem také je, že k ovládání těchto funkcí jsou přítomna i mechanická tlačítka.

Stejně jako u Mazdy6, kterou jsme testovali i MX-30 má infotainment, který nemůžete dotykově ovládat během jízdy. Kromě ovládání pomocí multifunkčního ovladače na středové konzole můžete dávat pokyny hlasovými povely pomocí systému Mazda Connect. Vyhledávat adresy či interprety pomocí hlasu je dobrou přidanou hodnotou.

Co se týče jízdy a jízdních vlastností, na nepohodu za volantem jsme si stěžovat nemohli. Automobil je kvalitně odhlučněný, což zní poněkud paradoxně jelikož nemá spalovací motor, ale myslíme to spíše z hlediska nežádoucího hluku od podvozku a od kol. Podvozek je naladěn tak, aby pohltil většinu nerovností i našich cest, aniž by vám průjezd retardérem či výtlukem nevyrazil zuby.

Chytrá klimatizace

Interiéru vozu dominují dva displeje, pod infotainmentem se nachází druhý, který slouží zejména k ovládání klimatizace. Je dotykový a bezvadně funguje i během jízdy. Ovládání je velmi praktické a jednoduché. Po chvíli vám nepřijde, že je již nemusíte sahat na displej a stačí jen použít ovladací tlačítko, díky kterému dostanete vše potřebné přehledně na displeji. Specialitou MX-30 je místo pro ukládání chytrého telefonu, to je umístěno právě za zmiňovaným displejem. Nachází se tam také zásuvka na 220 V. Android Auto a Apple CarPlay fungují v tomo případě za pomocí kabelu.

archiv redakce facestar

Pochvalu si rozhodně zaslouží parkovací kamera s vysokým rozlišením. Potěšily nás zajímavě řešené korkové kryty, které zakrývaly prostor pro nápoje. Vhodně pro zakrýtí drobností jako například klíče apod., stačí jen překlopite.

Kvalitní zvuk ve voze nabídne audio systém od Bose, kterých se v autě nachází hned dvanáct.

Volant je hezký, stejně tak potěší i sedačky s dostatečně dlouhými sedáky a opěráky a solidním bočním vedením. Označení R v názvu znamená Range Extender (prodlužovač dojezdu). V podstatě jde o plug-in hybrid, kde kola pohání výlučně elektrický motor.

Když se baterie vybije, benzínový motor s padesátilitrovou nádrží slouží jako generátor pro nabíjení baterie. To umožňuje celkový dojezd přes 600 km.

MX-30 R-EV má lithiovou baterii s kapacitou 17,8 kWh, kteoru nabijete střídavým proudem o výkonu 11 kW, stejnosměrným až 36 kW. Baterie o hmotnosti188 kg, je izolována pevným rámem a krytem z pevných materiálů. V případě nehody odpojí napájení, aby pasažérům nehrozilo usmrcení elektrickým proudem. Hybrid dokáže ujet 85 km (WLTP), na rozdíl od elektromobilu však ve chvíli, kdy se vybije baterie, zapne se motor a generuje energii pro pohyb vozidla.

Plug-in hybrid si vás stejně jako nás získá plynulým řízením a progresivním motorem. Jeho hybridní technologie s Wankelovým rotačním motorem umožňuje v ideálních podmínkách dojezd až 75 km na jedno nabití. V reálných podmínkách je dojezd kratší. Během našeho testování ve městě jsme se na tuto hranici dostali. Na ostatních komunikacích jsme jezdili převážně v hybridním režimu. Zpočátku auto také jede na elektřinu, když se ale vyčerpá něco přes polovinu elektřiny, tak začne auto postupně zapínat motor Wankel tak, aby úroveň nabití baterie zůstala mezi 50 procenty.

Rotary Electric Vehicle

Mazda ve verzi R-EV (Rotary-Electric Vehicle) nabízí přítomnost konektoru CCS Combo, rychlejší dobíjení z veřejného stojanu. V okamžiku, kdy se na displeji zobrazí zůstatek 5 %, samočinně se uvede v činnost wankel „akcelerace je omezena“.

Městský styl

Výsledkem toho všeho jsou ujeté kilometry, které se projeví spotřebou 8,2 kWh a necelých 8 litrů benzínu. Mazda MX-30 R-EV je důkazem toho, že je vozem do města. Mazdu jsme podrobili i silnějšímu testu na německé dálnici ve směru na Berlín, bohužel nás limitoval omezovač rychlosti nastavený na 140 kilometrů v hodině. Auto v tomto případě nejevilo známek nedostatků, drobné nerovnosti vozovky jsme téměř nepoznali. Jízda byla plynulá a pohodlná. Auto si sedí dobře i zatáčkách, dobře se ovládá. Kufr poskytne objem 366 litrů což postačí nejen na týdenní nákup, ale i na dalších pár kusů středně velkého zavazadla.

Hodnocení

Ddesign tohoto modelu je opravdu velmi poutavý, stylový a hlavně nadčasový. Naproti sobě se otevírající dveře jedinečnost tohoto modelu ještě více vyzvednou. Interiér nabídne velmi příjemné až prémiové prostředí i přesto, že Mazda je spíše modelem ze střední třídy.

+ chování automobilu na cestách

+ stylové otevírání dveří

+ design a doladění interiéru

+ materiály z obnovitelných zdrojů

– malý dojezd

– menší zavazadlový prostor

Související články