Drony od prestižních výrobců jsou konstruované a výrobcem testované i pro provoz v náročných zimních podmínkách. Pokud chcete coby hobby nadšenec létat během mrazivých dní nebo za sněžení, je třeba dodržovat některé postupy.
V rámci předletové přípravy je dobré se ujistit, že akumulátory jsou plně nabité. Akumulátory profesionálních dronů mají dokonce vlastní vytápění, u hobby dronů si musíte pomoci skladováním v teple. Baterii je před vzletem vhodné mít ve vnitřní kapse bundy nebo v zatepleném batohu či kufru.
Ještě než vzlétnete dron očistěte od veškerého ledu a sněhu. Velkým nebezpečím je námraza na vrtulích, která snižuje schopnost dronu držet zvolenou výšku.
“Námraza na vrtulích, razantně snižuje výkon – tah, takže dron nemusí doletět zpět a může dokonce spadnout. Ideální je udělat krátký test, prolétnout a zkontrolovat vrtule,” doporučuje Jaroslav Řešátko.
Před vzletem je důležité prohlednout všechny senzory. Pokud se na jejich povrchu objeví jakákoliv kapalina, otřete ji dosucha, jinak by ve vzduchu mohla zmrznout. Počítejte s tím, že v mrazivém počasí bude letová doba kratší než při vyšších teplotách.
Voděodolnost
Obecně je dron náchylný na poškození vodou. Pokud tedy nejde o profesionální dron (například Matrice 30), ta má proti vodě dokonce odolný i ovladač. V dronu jsou čidla na vodu a pokud jde dron na servisní opravu, výrobce hned ví, že zda došlo k poškození vodou. Zákazník si tak opravu musí zaplatit ze svého, záruka na poškození vodou u standardních dronů neplatí.
„Po zapnutí dronu ho před vzletem nechte asi minutu na zemi zahřát. Tím zajistíte optimální výkon všech senzorů. Pokud se například čočka kamery zamlží, nechte dron zapnutý déle aby se ohřál a pára měla čas odejít,“ upozorňuje Jaroslav Řešátko, šéf firmy DJI Telink, která do Česka dováží drony DJI a také bezpilotní stroje sama konstruuje.
Drony jsou obvykle napájeny lithiovými bateriemi. Teploty pod 15 °C zvyšují jejich vnitřní odpor, což vede ke snížení kapacity a ke zvýšení poklesu napětí během vybíjení. V případě, že během letu napětí baterie výrazně poklesne (napětí jednoho bateriového článku je menší než 3 V), nebude dron schopen udržovat vysokou rychlost letu při maximálním tahu.
Sníh a led
Dron se skládá ze sady citlivých součástek, například optických nebo ultrazvukových senzorů a takzvaného IMU (gyroskop, teploměr, akcelerometr a barometr). Sníh a led mohou tyto senzory zakrýt nebo zablokovat a ovlivnit systém řízení letu. Navíc, světelná odrazivost sněhu a ostré teplotní rozdíly mohou ovlivnit údaje o okolním prostředí snímané těmito senzory, což teoreticky může ovlivnit řídící letovou jednotku.
„Pokud vám letová aplikace ve vzduchu zobrazí jakékoli chybové zprávy související s bezpečností letu, okamžitě s dronem přistaňte,“ radí Jaroslav Řešátko.
Po skončení letu je nutné dron očistit a vysušit.