FACESTARAutotestElektrická Dacia Spring 65 Extreme: Modrá beruška překvapí hereckým výkonem a osobitým...

Elektrická Dacia Spring 65 Extreme: Modrá beruška překvapí hereckým výkonem a osobitým stylem!

Dacia je známá jako automobilka, u které dostanete hodně muziky za přijatelnou cenu. Spring dnes patří mezi nejlevnější elektromobil, jaký si v Česku pořídit. Do týdenního testování jsme dostali auto s novým faceliftem i výkonnějším motorem s označením Dacia Spring 65 Extreme.

Co je malé to je přece milé a navíc i pohodlné do města. Na délku měří pouhých 3 734 mm. Úzká karoserie je výhodou ve městě, Spring zaparkuje všude a také se všude protáhne. Přispívá k tomu i velmi dobrý průměr otočení pouhých 9,6 metru. Na první jízdě vás jistě překvapí fakt, že od jedné krajní polohy vytočených kol do druhé budete muset volantem otočit téměř 4 otáčky. Ve městě super věc.

Automobil váží i přes elektrickou verzi jen 935 kg, což je přijatelná hodnota. Auto jezdí na pneumatikách o rozměrech 165/70 R14 tohle je další důkaz nenáročného provozu ve městě. Těžiště má kvůli Li-Ion baterii relativně nízko, celé auto je vcelku vysoké (1 516 mm) a nastaveno na to, že lépe jezdí naložené. Tedy prázdné je při jakékoli nerovnosti nervózní, od zadní nápravy uslyšíte bouchnutí. Objem zavazadlového prostoru není převratný ale na velikost auta dostačující 290 l po sklopení až 620 l.

Mladiství vzhled

Novou Dacii Spring Extreme jasně charakterizuje barevné provedení exteriéru a doplňků uvnitř vozu. Šedo-modrá Slate s měděnými zpětnými zrcátky, zadní logo a prvky v interiéru vypadají opravdu stylově ve srovnání s původní barevnou kombinací. Tvar karoserie se nezměnil, což ale není na škodu ba naopak dodává auto mladiství styl. interiér má na šířku pouhých 125 centimetrů, řidič se spolujezdcem má k sobě hodně blízko. Nesmíme zapomenout na design světlometů i modernizované logo výrobce, které jsme si v redakci oblíbili. Testovaná výbava Extreme na první pohled upoutá graficky provedené plasty na náraznících, které připomínají mapu ulic velkoměsta. Změnami prošly i boční lišty, které autu náramně sluší. Masivní blatníky ukrývají 15palcová kola, u výkonnějšího motoru jsou disky z lehkých slitin v ceně.

Interiér překvapí

Nový Spring v té nejvyšší výbavě Extreme nabízí 10palcový displej s novým infotainmentem. Do výbavy přibyl také výškově nastavitelný volant a standardní posilovač řízení. Verze Extreme se mimo jiné pyšní designovými doplňky exteriéru. Naše „modrá beruška“, jak jsme se v redakci shodli, Dacia Spring je vybavena personifikovaným digitálním přístrojovým panelem se 7palcovým displejem, který si můžete přizpůsobit podle vašich potřeba.

Automobilka se ve snaze zachovat co nejnižší cenu auta snažila zredukovat počet komponent, jako například plastového obložení uvnitř pátých dveří nebo střešních lišt. Jejich absence podle výrobce sníží hmotnost a zlepší aerodynamiku včetně dojezdu.

Počítač na palubě

Palubní počítač zobrazuje řidiči přehledně, díky vystouplému „černému kolíku“ v budících ovládáte vše potřebně. Na výběr máte denní kilometry, spotřebu aktuální či průměrnou. Vlevo je zobrazen dojezd, kapacita akumulátoru a venkovní teplota. Úplně vlevo v budících najdete ekoloměr, který vám řekne, jak silně akcelerujete nebo rekuperujete. Vpravo jste našli graf nabití baterie, který bychom i oželeli, protože máte stále před sebou kapacitu v %. Nahoře nad ním jasně vidíte, jestli máte zařazen režim D, N nebo R. Jednoduché budíky, které si na nic nehrají a nic v nich nechybí.

Springu dominují koženková sedadla, která jsou příjemná a pohodlná zároveň. Jedná se o mini auto, výškové nastavení sedadla v tomto případě nehledejte není součástí vozu. Problém může nastat tehdy, když si sedne za volant vyšší člověk s více než 185 cm. V našem případě 180 cm na výšku bylo sezení příjemné. V okamžiku vytažení sluneční clony je to trochu složitější, ale ne zas tak úplně. Zkrátka je to daň za nízké čelní sklo, pravděpodobně tak bude levné, což je opět výhoda při následném provozu auta.

Jízdní režim

Velmi decentně působí přepínač jízdních režimů, zde ovšem chybí parkovačka „P“. V tomto případě je tak zapotřebí zatáhnout ruční brzdu. Velkou pochvalu si zaslouží kruhové tlačítko volby jízdy, je to přece jeden z prvků se kterým budete často v kontaktu. K dispozici máte D, R a N, při vypnutí motoru musíte nechat N a zatáhnout ruční brzdu. Naše testovaná beruška toho nabídne ještě více jako například pod podlahou umístěné plnohodnotné rezervní kolo, výrobce rovněž nezapomněl na zadní parkovací senzory. V základu je také manuální klimatizace, která i v Eco režimu příjemně ochladí.

Elektrická přední okna ovládáte na středovém panelu, zadní byla rovněž elektrická. Ty ovládáte jen ze zadních dveří, v tomto případě musíte vyjít a otevřít je zezadu. Příplatkový paket obsahoval navigaci i zadní kameru s nádherným zobrazením, které bylo příjemným zpestřením. Palec nahoru.

Jízda na setrvačník

Nový Spring si slušně vede za každého počací, s klidným jízdním stylem se dostanete na hodnotu 230 kilometrů po úplném nabití. Dacia uvádí průměrnou spotřebu na úrovni 12 kWh/100 km, což při 26,8 kWh netto baterii mělo stačit ve městě na 300 km a kombinovaně na 230 km.

Teď v létě 300 km po městě dáte bez problémů i se zapnutou klimatizací. V zimě to bude horší, protože tepelné čerpadlo chybí, vytápění je jen přes elektrickou spirálu a chybí vyhřívaná sedadla, která by eliminovala nutnost topení při ne mrazivých podmínkách. Naše kratší dálniční přejezdy jsme zvládli v pohodě za 170 kilometrů. Vždy ale záleží na jízdních vlastnostech okolí. Celková spotřeba se nám za dobu týdenního testování, kdy jsme ujeli přes 500 kilometrů, uchytila na hodnotě 16 kWh/100 km. Ve městě jsme se s beruškou dostali na 12 kWh na 100 km.

archiv redakce facestar

Vyšší výkon 65 koní je zde opravdu znát. Nájezd na dálnici, kde je výkon z bezpečnostních důvodů skutečně potřeba, šlo v našem případě bez problémů. Samotné nabíjení díky 30kW DC rychlonabíječce je relativně rychlé. Nabít baterii z 25 na 75 % za 30 minut není žádný problem. Nabíjecí výkon se přitom pohyboval okolo 23 kW. Pokud budete ve městě jezdit bez omezování za 10 kW a nabíjet v domácích podmínkách vaši peněženku to nijak neohrozí.

archiv redakce facestar

Hodnocení:

Elektrická auta jsou perfektní do města a vymazlený Spring je toho jasným důkazem. S extrémně nízkou hmotností vám ukáže, jak může vypadat městská mobilita s extrémně nízkými provozními náklady. Tohle je geniální vůz do města a přesně takhle bychom si představovali mobilitu budoucnosti v různých aglomeracích.

+ Vymazlený design vozu+ Perfektní klimatizace
+ Přehledná zadní kamera
+ Jízdní vlastnosti
+ Malý zato výkonný

– Málo údajů na přístrojové desce

Související články