FACESTARAutotestCitroën ë-C4 X 100 kW Shine: Komfortní jezdec s aerodynamikou v elektrickém...

Citroën ë-C4 X 100 kW Shine: Komfortní jezdec s aerodynamikou v elektrickém balení

Elektická verze Citroën C4 X přichází s novou karosářskou verzí s prodlouženým zadním převisem, spojující styla a tvar která více připomíná sedan. Na tento test jsme se v redakci hodně těšili.

Je to zvýšený sedan, originální a dostatečně prostorné auto, které má svůj „underdog“ styl a takovou má i cenu. Má velký kufr, dost místa i pro čtyři vyšší osoby, Nastupuje se do něj slušně, vypadá originálně, má lepší výhled vpřed, ale hlavně nabízí extrémní pohodlí. Vedle kreativního designového přístupu si automobilka zakládá mimořádně na špičkovém jízdním komfortu a celkové přidané hodnotě.

V přední časti má C4 X prvky denního svícení, usměvavá tvář pozvolna navazuje na decentní masku. V našem případě výbava Shine zahrnuje kompletní diodové osvětlení. Elektromobil C4 X patří k současným autům, která jsou nám sympatická. Elektromobil si nehraje na to, že dokáže nahradit naftové auto. Je to zároveň elektromobil, který dokáže plnit většinu úkolů běžných motoristů a dokáže to s vyšším pohodlím a dramaticky příjemnějším ježděním než ostatní. Dozdobit vůz můžete paketem Styl, který zbarví detaily ve spodní části karoserie v našem případě modré Anodised. Dokonce si můžete vybrat designy extravagantních kol, ve všech výbavách obouvá vůz osmnáctky.

Dobrý sluha

Karoserie o délce 4,6 metru se může někomu jevit, jako liftback, ve skutečnosti jde o sedan. Objem kufru 510 litrů je dost solidní, ještě více místa získáte sklopením zadních sedadel. Pod podlahou se skrývá opravná sada.

Plně autentická záď nového modelu C4 X působí precizně uhlazeným dojmem. Na efektně klesající linii ve stylu modelů fastback zde plynule navazuje také na první pohled zamaskované víko zavazadlového prostoru s efektním náznakem odtrhové hrany. Optickou šířku a celkovou proporční vyváženost novinky s logem Citroën ještě více formují zcela nová koncová světla s moderním LED podpisem. Drsnější outdoorový nádech iv tomto prostoru dotváří výrazné ochranné oplastování spodní části nárazníku.

Komfort na palubě

Hned po nastoupení do auta, do kterého se díky vyvýšení dobře nastupuje, vás vítá prostorný interiér, komfortní, příjemně měkké sedačky, které jsou pohodlné a praktické i na delších cestách. Po stránce pohodlí u nás sedačky bodují měkkostí své výplně, stejně tak i hlavové opěrky.

archiv redakce facestar

Vizuálně hravá architektura palubní desky formuje opticky atraktivní a zároveň originální celek. Testované provedení interiéru s názvem Metropolitan Grey odpovídá výbavě Shine. Pro fanoušky ještě hodnotnějšího čalounění v Alcantaru, resp. většího spektra barev, mají Francouzi za příplatek v nabídce dvě další alternativy provedení.

Sedadla Advanced Comfort se speciální výplní poskytuje potřebnou oporu těla, stejně tak pomáhají tlumit nerovnosti. V interiéru najdeme 5,5palcový digitální přístrojový štít, který zobrazuje jen ty nejdůležitější informace o jízdě.

Menší displej v palubní desce s jemným bočním ambientním osvětlením v naši verzi Shine je standardem head-up displej s výsuvným sklem, na kterém se zobrazí vaše rychlost. Rychlost ale vidí pouze řidič, spolucestující jen fyzicky vysuvné sklíčko.

Multimédia mají desetipalcovou obrazovku a menu si můžete jednoduše nakonfigurovat dle vlastní potřeby pomocí widgetů. Je zde také možnost bezdrátového Apple CarPlay a Android Auto, stejně jako digitálního asistenta pro ovládání mnohých systémů hlasem.

Při couvání vám pomůže parkovací kamera, která je standardem výbavy Shine. Údaje jsou přesně a přehledné, stejně tak i zobrazení. Máme velkou radost že se nastavení teploty a dalších funkce klimatizace ovladájí prostřednictvím fyzických tlačítek. Testovaný vůz ve druhé nejvyšší výbavové verzi Shine potěší prvky, jako barevný Head-up displej, vestavěná navigace, širokým spektrem asistenčních systémů, parkovacími senzory po celém obvodu vozidla již zmíněnou couvací kamerou. Silnou stránkou palubní desky je také důraz na co nejlepší ergonomii. Klasické odkládací přihrádky, modelová rodina C4 v prostoru před předním spolujezdcem osvěžila přídavnou výsuvnou schránkou na dokumenty či držákem na láhve.

Klasika neomrzí

Pochvalu si zaslouží i praktická polička s indukčním dobíjením smartphonu, v jejíž blízkosti se nacházejí USB koncovky. Volant v námi testované verzi ve výbavě Shine, obšitá kůže, je příjemný a padne hezky do ruky.

O úroveň níže je situována klasická přihrádka s vtipným řešením v podobě dvojitého dna. Důraz na uživatelskou přívětivost připomíná i adekvátní množství klasických ovládacích tlačítek. Interiér modelu je dostatečně prostorný a to jak vpředu tak i vzadu.

Elektricky silný

Hlavní doménou elektromobilů je, že v městském provozu umí slušně hospodařit s energií a stejně tak dobře rekuperovat. Vedle toho je tu i výhoda, že tyto vozy na elektrický pohon jsou ekologické a nezatěžují zbytečně životní prostředí. Výkon synchronního elektromotoru 136 koní je dostatečný. Určitě potěší standardní 11kW palubní třífázová nabíječka a přítomnost tepelného čerpadla. Maximální točivý moment 260 Nm je k dispozici prakticky od nulové rychlosti.

Normal režim

Z nuly na sto se dostanete za 9,5 s, díky omezení rychlostí se ručička zastaví na 150 km/h. Plného výkonu 136 koní využijete pouze v režimu Sport. Většinu našeho testování jsme jezdili v režimu Normal, kde výkon klesl na 109 koní, to ale nic nemění na dynamice. V případě prodloužení dojezdu, stačí přepnout na režim Eco. Citroën ë-C4 X je auto na svém místě. Jízda je velmi plynulá a pohodlná. V kombinaci město, dálnice se dostanete na 19 až 20 kWh/100 km, okresky se zvládli se spotřebou 16,5 kWh/100 km. Auto je vybaveno řadou asistenčních prvků. Jízdě pomáhá adaptabilní tempomat v kombinaci s udržováním v jízdních pruzích. Stejně jako u konkurence je zde možnost využívat nadstandardně velký nabíjecí výkon 100 kW. Nabití z 0 na 80 % veřejnou DC nabíječkou o výkonu 100 kW zabere necelou půl hodinu.

Hodnocení

Citroën ë-C4 X si kromě designové originality mimořádně zakládá i na praktické stránce. Doplněk v podobě písmenka X reprezentuje nejen prostorově velkorysý interiér, ale také velký zavazadlový prostor. Elektrický pohon s dostatečným výkonem a příjemně nízkou spotřebou jsou jen třešničkou na dortu. Pokud hledáte elektromobil bude vám tento model sloužit lépe než mnohé dražší alternativy.

Plusy

  • Design auta
  • Komfortní a pohodlná sedátka
  • Jízdní vlastnosti
  • Dojezd

Minusy

  • Obtížnější vstup do kufru

Související články