FACESTARAutotestAutotest Dacia Spring: Malý městský kolibřík s velkým potenciálem

Autotest Dacia Spring: Malý městský kolibřík s velkým potenciálem

Na testování nového modelu Dacia Spring, který je plně elektrický, jsem se tedy těšil od chvíle, kdy jsem je poprvé viděl u svých přátel. O tom, že se jedná výhradně o městské vozidlo, nikdo nepochybuje. 

Musím pochválit design vozu, ten je mi sympatický zvenku i zevnitř. Vnitřní prostor pro posádku je srovnatelný s menšími vozy. Přestože se tváří jako SUV, je to přece jen mini hatchback, s tím jsem se hned v úvodu smířil. Lišty na střeše jsou jen designovým prvkem, stějně tak i poklice, které z dálky působí jako lité disky kol. Oranžové výrazné prvky najdete po celém autě nejen zvenku ale také uvnitř vozu. Kombinace zaujme na první pohled a rozhodně auto přidají na eleganci.

Stvořený pro město

Délka vozu přesahuje 3,7 m a šířka bez vnějších zrcátek je 1,6 m. Na poměry elektromobilů je Spring lehký. Vzhledem k provozní hmotnosti pouhých 970 kg je synchronní elektromotor s výkonem 45 koní a točivým momentem 125 Nm pro městské ježdění dostatečnou volbou. Rychlosti 50 km/h dosáhne již za 5,8 s po rozjezdu. Zrychlení na 100 km/h dosáhne za 19 s. Pokud navíc aktivujete režim Eco, ušetříte zhruba 9 % energie.

Originální styl

Interiér vozu je na první pohled jednoduchý, ale na druhé straně nepůsobí laciným dojmem, plasty jsou kvalitní a slušně provedené. Pokud jde o výbavu, základní stupeň Comfort používá 14palcová kola z lehké slitiny Flewheel Doria, má šest airbagů, ESP, povinný systém eCall, LED denní svícení, centrální zamykání, elektricky ovládaná přední a zadní okna, manuální klimatizaci, elektricky nastavitelná zrcátka a digitální rádio. Comfort Plus přidává oranžové obložení exteriéru a interiéru, čalounění z umělé kůže, rezervní kolo, infotainment Media Nav Evolution.

Když klíček nestačí

Překvapením pro mne bylo startování vozu, které lze jen klíčkem otočit kolečkem na středovém panelu, uprostřed je neutrál „N“, na jedné straně je „D“ pro jízdu dopředu a na druhé straně je „R“ pro couvání. A pokud jste dojeli do cíle, tak musíte vyřadit na „neutrál“ a zatáhnout za klasickou páku parkovací brzdy.

Na displeji za volantem se zobrazují všechny potřebné informace včetně stavu baterie a venkovní teploty. Tlačítko přepíná údaje tachometru, ujetou vzdálenost, průměrnou rychlost a spotřebu v kWh/100 km. Lze také zobrazit okamžitý odběr z baterie v kilowattech. Tento údaj lze použít k optimalizaci spotřeby při jízdě. Energii si přitom bere z lithium-iontového akumulátoru ukrytého pod zadními sedadly s využitelnou kapacitou 27,4 kWh. Dacia slibuje, že v kombinovaném provozu ujede Spring až 230 km, ve městě dokonce přes tři sta kilometrů. 

Vůz je dobře vybaven v plné konfiguraci. Manuální klimatizace, infotainment s podporou Android Auto a Apple Carplay.

Ve výbavě verze Comfort Plus je rovněž přehledný přístrojový štít s velkým palubním počítačem, omezovač rychlosti, čtyři airbagy. Pro město je tedy spring vybaven dobře.

Úložné prostory jsou pouze v předních dveřích. Prostřední přihrádka je bez držáku na nápoje. Všechna okna jsou elektricky ovládaná a vzadu se nachází dětská pojistka.

Parkovací kamera má vynikající obraz a její součástí jsou i zadní ultrazvukové parkovací senzory. Nastavení zpětných zrcátek je rovněž elektricky ovládané. Potěší velký odkládací prostor před prostorem pro cestující. Na dvojitém kloubu je pouze jeden stěrač vpředu a funguje hladce a je dostačující vzhledem k velikosti auta.

Vpředu jsem měl dostatek místa se svými 180 centimetry nad hlavou. Přední sedadla nejsou výškově nastavitelná. Můžete je pouze posouvat dopředu/dozadu a měnit jejich sklon. Koženková sedadla jsou pohodlná pro kratší cesty, vpředu s bočním vedením.

Kvůli evropským bezpečnostním normám byl vůz jakožto Dacia Spring Electric přepracován, dostal robustnější podvozek, šest airbagů a další asistenční systémy.

Dacia Spring má páčky pro ovládání bočních okének na středovém panelu palubní desky. Klimatizace se nastavuje pomocí klasických otočných knoflíků. Volant není nastavitelný v žádném směru. 

Kufr překvapí

Malé čtyřmístné autíčko s ohledem na vnitřní rozměry vozu rozhodně potěší a překvapí velikostí zavazadlového prostoru. Objem 290 l je tak akorát slušný, kabely pro nabíjení se nachazí pod rezervou. Sklopit lze jen celé zadní opěradlo naráz. K dispozici tak hned máte 620 l, kde se pohodlně vejde například v mém případě velký víkendový nákup.

Řízení Springu je příjemné. Líbila se mi nastavená míra rekuperace, po sundání nohy z pedálu akceleátoru zpomaluje jen pozvolna. Auto se snadno manévruje i v úzkých městských uličkách, a podvozek je pohodlný. Přestože má Spring pohon pouze předních kol, bez problémů jsem s ním vyjel i poměrně prudký kopec. Přes nerovnou silnici se auto přenáší s lehkostí a tlumiče nerovnosti dobře pohlcují. V zatáčkách jsou úzké pneumatiky znát a v ostřejších obloucích ztratí při vyšší rychlosti jednoduše přilnavost, s tím je potřeba na svých cestách počítat.

S plně nabitým vozem s dojezdem 228 kilometrů jsem si zkusil i jízdu mimo město, čtyřicekilometrová jízda odčerpala z baterie 24 procent v ní uložené energie. Za mne je to poměrně slušný výsledek. Nabíjecí ústrojí se nachazí v přední části masky pod logem DACIA.

Malá Li-ion baterie s celkovou kapacitou 27,4 kWh Springu zajistí poměrně rychlé nabíjení. Z domácí zásuvky to trvá 14 hodin, z wall-boxu, které má Dacia v nabídce pro domácí použití, to se 6,6kW palubní nabíječkou zvládnete za 4,5 hodiny. Rychlonabíjení stejnosměrným proudem o výkonu 30 kW dobijete vůz dobít na veřejné stanici na 80 procent za zhruba 40 minut. Spring je zkrátka typické elektrické miniauto do města, mně osobně připomíná kolibříka nejen vzhledem ale rychlostí.

Elektrická Dacia Spring je vhodná jako pro dojíždění do práce nebo na nákupy. Může vám sloužit i jako hlavní auto, pokud nejezdíte často a vaše cesty jsou v okruhu několika desítek kilometrů. Je potřeba ale myslet na elektrickou zásuvku pro častější nabíjení.

Hodnocení:

+ atraktivní design
+ malé auto do města
+ pohodlné sezení
 
– menší vnitřní prostor
– osvětlení zadní části vozu, kufru

 

Související články