Do týdenního testování jsme tentokrát zařadili elektrickou verzi nového Opelu Astra se slušnou výbavou 5HB Electric 54 kWh/115 kW. Pětidveřový hatchback Astra Electric i s relativně malou baterií dojede dál než si myslíte.
Elektrickou verzi od klasické Astry, která patří dnes stále mezi populární, poznáte snadno podle decentního písmenka „e“ na víku kufru i druhého víka nádrže. Podobně to je i uvnitř. Rozdíl je jen na displeji přístrojové desky, kde klasický otáčkoměr nahradil ukazatel využití výkonu. Zbytek zůstal v porovnání s jinými verzemi zůstal beze změn, čistý a minimalistický interiér má svůj šmrnc a půvab.
Přední části vozu vévodí maska chladiče s názvem Opel Vizor, stejně tak ostrá linka nad a pod logem značky, pruhy denního svícení ve světlech. Malé vertikální otvory slouží pro přívod vzduchu k systému vozu a do kabiny. Světlomety Matrix LED jsou dominantou přední časti masky. Mají úzký tvar a 84 LED segmentů v každém světlometu. Fungují bezvadně a hlavně při jízdě v noci bez dalších okolního osvětlení svítí dostatečně široko a daleko.
Aerodynamicky optimalizovaná 18″ litá kola s šedými výplněmi vyjíždějí na pneumatikách o rozměru 215/45 R18 A+.
Není pochyb, že Opel vkládá do elektrické Astry velmi velké naděje. Co se pohonu týče, nemáte velký výběr. Nemůžete si vybírat ani výkonovou verzi elektromotoru, ani velikost kapacity baterie. Pohání ji nový přední synchronní elektromotor, jehož výkon byl zvýšen z původních 100 na 115 kW. Točivý moment stoupl z 260 na 270 Nm. Nová je také vysokonapěťová li-ion baterie s kapacitou zvýšenou z 50 na 54 kWh, z čehož využitelných 50,08 kWh, až o 5,08 kWh více než u první verze pohonu.
Zrychlení na 9,2 s
Elektrická Astra s karoserií hatchback zrychlí ve sportovním režimu na 100 km/h za 9,2 vteřiny. V ostatních módech je umírněnější. Opel tvrdí, že motor je velmi efektivní, což potvrzuje homologační spotřebou 14,8 kWh/100 km. A toto číslo při běžném používání není daleko od pravdy – my jsme dosáhl průměru 16,7 kWh/100 km. Nabíjení z 10% doplně trvá zhruba 1 hod. a 20 min. Sílu elektrické Astry dodává lithium-iontová baterie, která zvýšila tuhost karoserie o 31 %. Testování probíhalo na německých dálnicích, kde je nadále neomezená rychlost, lehce jsme se tak dostali na hodnotu 173 km/h a tohle se Opelu skutenčě povedlo. Možná i proto se Opel rozhodl, že elektrickou Astru uvede na trh ve sportovně laděné úrovni GS.
Po vyčerpání kapacity baterie lze využít rychlonabíjení o výkonu až 100 kW. Stejně tak můžete využít palubní třífázovou nabíječku s výkonem až 11 kW. Po celou dobu testování jsme se dostali na spotřebu 16,7 kWh na 100 km, zato německá dálnice stáhla 21 kWh na 100 km. Reálný dojezd je v tomto případě někde kolem 402 km. Nabíjení stejnosměrným proudem zvládá maximální výkon 100 kW, což znamená, že nabití z 10 na 80 % zabere méně než 30 minut.
Nová Astra si podle normy WLTP troufne na 416 km na jedno nabití. Výhodou pragmatického přístupu má být cenová dostupnost a nízká hmotnost. Astra Electric má totiž váhu relativně skromných 1679 kg, alespoň ve světě elektromobilů.
Minimalistický design
Po usednutí do vozu na vás minimalistický čistý design, který doplňují přední sedadla s certifikací AGR a manuálním nastavením.
Nechybí zde Pure Panel s dvojicí 10″ obrazovek, vyhřívání volantu a dvouzónová automatická klimatizace i 360° kamera systému Intelli-Vision s naprosto přesným zobrazením.
Středový panel působí za nás má velké plus, nic nevyčnívá nic nepřekáží. Nachází se zde pár tlačítek, stahovací roletka, pod kterou se ukrývají držáky na láhve. Prostor pro bezdrátové nabíjení je umístěn ve spodní části, je zde možnost nabíjení přes kabel přes USB. Lesklý černý lak na středovém panelu, který zaujme na první pohled, stejně tak obrysy obrazovek působí velmi luxusně. Musíte ale počítat s tím, že se čas od času objeví otisky a prach. Vzdušný a prostorný interiér vozu navodí velké střešní okno, kdy v případě slunečního svitu jednoduše manuální zatáhnete integrovanou roletku.
Klimatizaci ovládáte přes středovou obrazovku. Chválíme rovněž i místa vpředu i vzadu. Zato objem kufru se zmenšil a to díky elektrickému pohonu, který u Astry Electric činí 352 litrů.
Astra Electric přidává informace o elektrickém pohonu. Komfort jízdy zvýší dodatečná akustická izolace včetně laminovaných oken, která redukují aerodynamický hluk. Spolu s elektrickou Astrou má v balíku asistenčních systémů Intelli-Drive 2.0 premiéru zcela nový asistent pro poloautomatickou změnu jízdního proudu se zásahy do řízení.
Inteligentní asistent rychlosti zase zajišťuje přiměřené snížení v případě, když dosáhnete nového rychlostního limitu nebo naopak se na něj zvýší. K dispozici máte tři jízdní režimy. V nastavení Eco dostanete výkon 108 koní. Zato režim Sport vůz poskytne nabízených 156 koní a to je slušný výkon.
Opel Astra Electric je velmi podařené rodinné auto s pořádnou dávkou zábavy, komfortu a s dlouhým dojezdem. Za nás je jasným favoritem, už teď se těšíme na sportovní verzi GS.
Hodnocení:
+ krásný a jedinečný design
+ dostatečný prostor
+ pohodlná sedadla
+ bohatá základní výbava
+ rychlost nabíjení a nízká spotřeba
– menší zavazadlový prostor