SEAT Arona, který tentokrát zaparkoval v naší redakční garáži na týden, patří na našich cestách především ve velkých městech k poměrně hojně zastoupeným autům. A není se vůbec čemu divit. Vvýšený podvozek, vyšší sezení, dobrý rozhled do okolí díky poměrně velkým bočním oknům jsou toho jasným důkazem. Skvěle kombinuje rysy oblíbených městských crossoverů s prostorným a dobře vybaveným interiérem i dobrými sportovními jízdními vlastnostmi.
Z našeho pohledu nový SEAT Arona vyniká v první řadě designem. Navíc svým naladěním dokáže více oslovit dynamičtější řidiče, hledající v jízdě i nějaké ty emoce. Extravagantní přední maska s 3D efektem, přední nárazník s novými (poměrně vysoko umístěnými) světly do mlhy a světlomety eco-LED vpředu a vzadu. To jsou první rysy nového modelu Arona.
V každém případě jde zvenčí o decentní modernizaci, sympatické je za nás také dvoubarevné provedení a to Magnetic šedá/Midnight černá. Arona tak díky tomu působí výše a mnohem robustněji.
Arona dostala robustní stříbrný spoiler, který jí dává příjemně drsný vzhled. Jak už jsme zmínili tak i v zadní části se odehrálo pár nepatrných změn. Snad tou největší je nový nárazník s masivnějším difuzorem, který má na obou spodních hranách imitace výfuků. Možná je to způsobeno i obrovskými, až 18“ disky kol. Malý vnější facelift je za nás opravdu povedený a vůbec nebyl na škodu. Arona sice už před ním působila nadčasově, ale nyní navíc k tomu přidává i drsný charakter.
Interiér plný změn
Po usazení za volant si okamžitě všimnete malé revoluce. Displej infotainmentu si přehodil místo s výdechy klimatizace. 8,25“ obrazovka je skvěle zapuštěna do palubní desky. Tohle to umístění hodnotíme z našeho pohledu kladně, je na ni dobře vidět ze všech úhlů nejen od řidiče ale od posádky. Ovládání je jednoduché a odezva rychlá.
Novinkou jsou podsvícené kruhové výdechy klimatizace umístěné u dveří. Jsou docela zajímavým designovým zpestřením interiéru, zejména pak ve večerních hodinách.
O pohodlí na palubě se stará automatická dvouzónová klimatizace, jejíž ovládací panel je umístěn nad místem pro bezdrátové nabíjení chytrých telefonů i větších rozměrů. Za nás nejpříjemnější změna, je samotná palubní deska. Měkčený plast je v tomto případě zpracován na vysoké úrovni, nevrže a působí v interiéru opravdu luxusně.
Sedadla, která k našemu překvapení byla v kombinaci kůže/mikrovlákno, jsou pohodlná s dostačujícím bočním vedením.
Prostor pro všechny
Poměrně slušný seznam vnitřních změn nemá žádný dopad na prostor v interiéru ba naopka. Komfortně se cítí nejen řidič ale i spolujezdec. Cestující vzadu si také nemohou stěžovat. Já s výškou 180 centimetrů vysoký šofér jsem si bez sebemenších problémů dokázal sednout sám za sebe. Před nohama jsem měl ještě dobrých pět centrimetrů místa.
Prostor však není jen na zadních sedadlech. Do kufru si sbalíte až 400 litrů nákladu. Pokud potřebujete více, stačí sklopit zadní sedadla a vznikne vám tak úložný prostor o objemu až 1 280 litrů. Vzhledem k městským rozměrům auta je to velmi dobrá kapacita. Výhodou je, že po sklopení sedadel vznikne rovná úložná plocha, kterou již můžete využít pro jakékoli činnosti. Pod krytem podlahy zavazadlového prostoru se nachází ještě dojezdová rezerva.
Manuál pod dohledem
V námi testovaném autě (XPERIENCE 1.0 TSI 110k) jsme měli 81 kW litrový agregát spojený s manuální šestistupňovou převodovkou. Pokud chcete pohodlné auto na běžné ježdění a neláká vás vyloženě dynamická jízda, je to jasná volba, i když má určité limity. Třeba vás kvůli úspornosti bude poměrně často nutit jezdit až v příliš nízkých otáčkách, kde se litrový motor opravdu trochu trápí a má komornější projev.
S manuálem máte auto více pod kontrolou. Nižší převody jsou krátké, což prospívá dynamice, delší jsou až vyšší stupně, což se pro změnu podepisuje na úspornosti jízdy. Milým překvapením bylo, že Arona neměla v kombinaci s manuálem žádný extra apetit na dálnicích, kde se nám podařilo jezdit při dodržování rychlostních limitů o průměru těsně pod 7 litrů, na okreskách jsme se dostali dokonce na pět litrů a ve městě jsme jezdili průměrem také pod 7 litrů. Celkový průměr po necelé tisícovce najetých kilometrů byl kolem 5,8 až 6 litrů.
Pokud hledáte emotivněji naladěné auto, ve kterém si lze jízdu více užít, tak v tomto směru má Arona navíc. Zejména díky dobře vyladěnému o něco tvrdšímu podvozku, který skvěle drží na silnici a umožňuje vám i dynamičtější jízdu.
Arona patří ve své kategorii k nejlépe jezdícím crossoverům, ocení jej spíše sportovněji naladění řidiči. Testovaný litrový agregát si velmi dobře rozumí s manuálem, který je z našeho pohledu lepší volbou než sedmistupňový automat.
S touto kombinací si lze více vychutnat dynamický potenciál agregátu. Překvapil nás, zejména s ohledem na kompaktní vnější rozměry, velmi slušný vnitřní prostor. Arona je navíc charismatické auto s výrazným vzhledem, který se jen tak neokouká.
Arona je chytrá, ale umí být i šikovnější. Aronu si dokonale užijete s nejvyhledávanějším motorem, tříválcem 1.0 TSI o výkonu 81 kW, který je vlastně středem nabídky, který jsme měli na týdenní testování a hodnotíme velmi kladně.
Hodnocení redakce: 98, 5%
+ palubní deska
+ prostor v interiéru
+ spotřeba na okrskách
+ design vozu
– aerodynamický hluk v oblasti čelního okna
– pomalejší reakce převodovky